• Julkaistu
    10.6.2015 
  • Viety eteenpäin
    1.9.2015 
  • Vastaus annettu
    22.10.2018 
Luokkahuone

Millainen on tulevaisuuden koulu?

10.6.2015 klo 10.05

Kävelet tulevaisuuden koulussa - millaiseksi kuvailet sen? Kirjoita kommenttikenttään ajatuksesi 28.8. mennessä.

Vastaukset kerätään yhteen ja esitetään syksyllä OECD:n ministerikokouksen yhteydessä pidettävässä nuorisofoorumissa. OECD-maiden hallintoministerit kokoontuvat lokakuussa Helsinkiin pohtimaan miten hallinto voisi vaikuttaa siihen, että kaikki pääsevät osalliseksi hyvinvoinnin lisääntymisestä.

Lue lisää Avoimen hallinnon blogista >>


Ideaa ei voi kannattaa, koska se on tilassa "Vastaus annettu".

Lisätietoa

  • Viety eteenpäin 1.9.2015

    Valtiovarainministeriö

  • VASTAUS 22.10.2018

    Vastaukset kerätty ja viety eteenpäin. / Sara Peltola, Nuortenideat.fi yhteyshenkilö

Kommentit (10)

  • Mielestäni koulun pitäisi olla koko yhteiskunnan ja hyvinvoinnin peruspilari. Suomalaisen peruskoulun kautta voidaan tehokkaasti ennaltaehkäistä lähes kaikkia yksilöiden ongelmia(kouluttamalla, terveystarkastuksilla, psykologilla...) jos resursseja on tarpeeksi. Peruskoulun avulla voidaan myös vaikuttaa yhteiskunnallisiin ongelmiin toimimalla tehokkaasti integraation hyväksi, ja egoismia ja individualismia vastaan.
    Koulun tulisi myös olla terveellinen paikka: rakennusten tulisi olla kunnossa ja liiallista tietokoneiden/tablettien käyttöä tulisi välttää(nuoret käyttävät niitä kuitenkin kotona), koska se vaikuttaa haitallisesti näköön ja motoristen taitojen kehitykseen.
  • Profiilikuvan paikka Kummo Poliitikko
    Koulu ja suomalainen demokratia ovat molemmat jumahtaneet 100 vuotta vanhaan kaavaan. Molemmat kaipaavat uudistusta. Kouluun oppilaille enemmän valtaa. Esimerkiksi näin: opettajien asemana olla enemmän tutoreita samalla kun oppilaat itse luovat lukujärjestyksensä, keräävät itse tiedot ja opettavat kanssaoppilaitaan. Mukaan tietotekniikka.. vaikkapa älypädi joka paitsi opettaa oppilastaan myös opettelee oppilaansa oppimistyyliä - tähänhän ei opettajilla riitä aika jolloin opettaja opettaa _kaikkia samalla tavalla_ joka aiheuttaa sen että iso osa oppilaista ei pysy mukana.. koneella on aikaa seurata ottaako oppilas helpommin vastaan ääntä, kuvaa, tekstiä.. Nykyisin myös erityisen lahjakkaat joutuvat jarruttamaan omaa oppimistahtiaan ja hitaammin oppivat taasen joutuvat kirimään pysyäkseen "keskiarvon" mukana.. mikä on väärin molempia ääripäitä kohtaan. Kone taasen voi opettaa kaikessa rauhassa oppilaan kykyjen ja lahjojen mukaan. Oppilaille myös lisää oppiaineita (mm. stressinhallintaa ja psykologiaa.. erityisesti kiusaamiseen liittyviä perusteita pitäisi opettaa jo hyvissä ajoin jotta oppilaat tietäis miksi toinen kiusaa ja kuinka selvitä siitä traumoitta) joista valita ja joihin erikoistua omaan tahtiin.. tarviiko sitä yleissivistystä oikeasti niin paljon nykymaailmassa kuin sitä tyrkytetään nykyoppiainesuunnitelmien mukaan?

    Isoja muutoksia tarvitsisi tehdä.
  • <p>Yhteisöllinen ja vapaaehtoisuuteen perustuva kaikenlaisen oppimisen foorumi, auki kaikille, aina ja kaikkialla.</p>
  • <p><a href="http://prezi.com/hf1txjrdflgr/?utm_campaign=share&amp;utm_medium=copy&amp;rc=ex0share">http://prezi.com/hf1txjrdflgr/?utm_campaign=share&amp;...</a></p><ul><li>Kaikkien oma</li><li>Muuttava osa yhteiskuntaa</li><li>Rajaton ja mahdollistaa kaikenlaisen yhteistyön</li><li>Opiskelutahti ja tapa vapaat</li><li>Keskustelevat, innostavat opettajat</li><li>Pyrkii ymmärrykseen ja luonnolliseen kiinnostukseen Maailmaa kohtaan</li><li>Monipuolisesti arvioiva</li><li>Teknologian käyttö sallittua muttei pakollista</li></ul>
  • Minä en oppinut koulussa työnhakua, verojenmaksua, parisuhteista, vuokrasopimuksen kirjoittamista, tietämään mitä kaikkea palkanmaksuun liittyy, löytämään omaa seksuaalisuuttani, ymmärtämään kanssaihmisiä, keskustelemaan tai ratkaisemaan ongelmia. Mielestäni näitä nimenomaan pitäisi oppia koulussa. Uusi kouluaine voisi olla vaikka "elämänoppi" joka opettaa pärjäämisen kannalta oikeasti tärkeitä taitoja. Lisäksi tarvittaisiin erilaisia tapoja oppia ja opettaa.. maailma ei toimi niin että vastauksia olisi vain yksi ja sen saa vain parilla eri keinolla.
  • Profiilikuvan paikka Monogataris
    Kouluun voisi tulla lisää vapaavalintaisuutta sekä oppimis menetelmiä uudistaa yksilöllisimmiksi esimerkiksi juuri älylaitteiden eli tietokoneiden avulla. Oppimistyyliä analysoiva ohjelmisto vain pitäisi ensin hommata :'D

    Myös ns. "Alisuoriutujia" pitäisi kannustaa oppimaan, tämä tosin onnistuisi siten että jo esikoulussa annettaisiin kaikille oppimisen ja siitä seuraavan tiedon ilo, sekä siten että samaa kaavaa jatkettaisiin sitten vähintään toisen asteen koulutuksen päättymiseen asti. Sen jälkeisistä opiskeluista ei minulla ole tietoa eikä visioita parantaa

    Ja anonyymia yhteismieleni jäsentä kompaten, arvostelu systeemin voisi joko kääntää täysin päälaelleen muuttamalla den itsesrvioinniksi tai poistaa kokonaan. Kyllä oppilaat itse tietävät mitä osaavat ja jos järki ei riitä ja hakeutuu liian haastavaan tai helppoon paikkaan, sitä voisi vaihtaa.

    Toki toisen asteen koulutuksen jälkeen olisi mukava saada jonkinlainen arvio itsestään jotta sitä voisi käyttää suosituksena esimerkiksi töihin hakemisessa. Sillä ihmiset eivät rupea maagisesti luottamaan toistensa sanaan siinä vaiheessa kun toiselle pitäisi maksaa palkkaa ^=^

    Monessa koulussa olleena tiedän itse miten kiusaamista esiintyy ja minkälaisen ja miksi. Siitä voin sanoa vain sen että kiusaamisen laji, syyt ja seuraukset vaihtelevat paikkakunta- koulu- luokka- ja jopa kaveriporukkakohtaisesti

    Ja jos VerSo:n tahtoo pitää se pitää ensin purkaa ja rakentaa kokonaan uusi, mädäntyneille perustuksille on huono alkaa rakentamaan uutta taloa ^_^

    Ehkä huono vertauskuva ja siitä ei saa melkeimpä minkäänlaista selv viestiä selville mutta se sopii, jatketaan

    Vapaaehtoisuudesta sen verran että muummoassa tästä asiasta kirjoitus onnistuu sentään jotenkin mutta esimerkiksi jo ajatuskartan teko suomen järvet esseetä varten ottaa ja sattuu päähän.

    Tästä pääsemme siihen että oppilaiden pitäisi antaa opiskella mitä haluavat, ei sitä mitä jotkut ovat päättäneet että yleissivistykseen kuuluu.

    Mutta tätä on toki puitu varmasti jossakin aikaisemminkin ja sillionkin on varmasti huomattu että jos tätä systeemiä haluaisi käyttää jo, sanotaanko vaikka 5. luokasta lähtien, tulee hyviin puoliin se että oppilas todennäköisesti nauttii koulusta ja uuden oppimisesta ja kehittyy hyvin siinä missä kiinnostaa, yleissivistyksen jäävän toissijaiseksi (kerron tuonelampana miksi tämä ei haittaisi jos systeemi toimisi näin)

    Mutta koska kaikki tietävät sen että nuoret ovat hyvin ailahtelevaisia ja muuttuvia, tästä seurauksena se että kiinnosteet vaihtuvat.

    Joten jos vaikka Martin Geysir olisi opiskellut 7B luokalla aktiivisesti biologiaa mutt seuraavana vuonna historia kiinnostaakin enemmän, ei Martin välttämättä pärjäilisi kovinkaan hyvin ilman aiempia historian opintoja.

    Nyt se miten vapaavalintainen systeemi toimisi utopiassa.

    Oppilaat valitsisivat aineita, opiskelisivat, ja kehittyisivät suuntaan joka heitä itseään kiinnostaa. Yleissivistyksen puutteellisuus ei haittaisi sillä mu-TILA LOPPUI
  • <p>Oppiaineet ovat erilaisia kuin nykyään ja projektit ylittävät oppiaineiden väliset rajat. Oppilaat oppivat opettamalla aiheesta muille ihmisille. Netin käyttö on kielletty harvoissa kokeissa, ja lapset oppivat arvioimaan lähteiden luotettavuutta. Liikuntaa pidetään tunti päivässä, mutta vain yksi viidestä tunnista on varsinaisia liikuntatunteja, muut pikemminkin ohjattuja välitunteja. Koulussa ei opeteta uskontoa tai elämänkatsomustietoa, vaan yhteistä katsomusainetta. Väittelyt, näytelmät ja esitelmät ovat paljon yleisempiä kuin nykyään. </p><p>Leirikouluja pidetään kolmannesta luokasta lähtien joka vuosi. Jokaisen leirin kestää noin viikon ja niillä on kullakin oma aiheensa, kuten:</p><ul><li>kaupunkilaiset tutustumaan maaseudun elämään ja toisinpäin</li><li>Yrityskylä jossa lapset harjoittelevat työelämän ja yhteiskunnan tärketä asioita työskentelemällä eri aloilla julkisella ja yksityisellä sektorilla, perustamalla omia yrityksiä ja puolueita sekä solmimalla keskenään sopimuksia</li><li>liikuntaleiri, jossa on monipuolinen tarjonta eri urheilulajeja</li><li>ainakin kaksi eri kieli- ja kultturileiriä</li></ul><p>Luokkahuoneet ovat myös erilaisia. On perinteisiä tuolillaistumisluokkia, luokkia joissa on jumppappallo istuimena, seisomaluokkia ja hyvän sään luokkia, jotka ovat katoksettomia luokkia ulkona.</p><p>Luokkakoot jatkavat myös kasvuaan, mutta se ei ole enää negatiivista, sillä älylaitteet tarjoavat tarpeeksi huomiota kaikille, vaan positiivista, koska oppilaat tutustuvat suurempaan joukkoon ihmisiä.</p><p>Valinnaisaineet alkavat peruskoulun puolivälissä, ja tarjonta on laaja. Aineita on taloustiedosta huulita lukemiseen ja elokuvakurssista uusiin urheilulajeihin.</p>
  • Profiilikuvan paikka Annikki Kivensyöjä
    sillonku minä olin nuori niin minä lypsiin lehmiä enkä käyny koulua. koulu on ihan turhaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Profiilikuvan paikka soffikki Pornen
    Moro ooksie poro? Mie oon poro :3 Porot on söpöjä. Menkää seuraa Julle Suomipohja:aa Se on miun poro kaveri mee seuraa kanssa Annikki Kivensyöjää :) Kitos ihahaaa <3 love u all pus ;3
  • Profiilikuvan paikka DragonSlayer666
    Enemmän koneita ja cssää.
    28.11.2017 11.23

Kommentoi

Kirjoita idea