• Julkaistu
    6.3.2018 
  • Viety eteenpäin
    6.3.2018 
  • Vastaus annettu
    20.3.2018 

pyörätie nikkilästä södikseen

6.3.2018 klo 11.22

sillee et vois pyöräillä tai kävellä vähä paremmi et pääsis paremmi esim. pilvijärvelle


Ideaa ei voi kannattaa, koska se on tilassa "Vastaus annettu".

Lisätietoa

  • Viety eteenpäin 6.3.2018
    Sipoon kunta / Minttu Rantanen, Marjo Tani, Ingrid Lindqvist, Mia Liljeberg, Sipoon Nuorisopalvelut Ronja Roms, Maria Saksholm, Jarmo Kuusimaa
  • VASTAUS 20.3.2018

    Moi,

     kiitos kysymyksestä. Minä olen
    varmastikin oikea henkilö vastaamaan asiaan tällä hetkellä.

     Nikkilän ja Söderkullan välillä
    kulkeva tie on ELY-keskuksen hallinnoima, valtion omistama tie. Sen varteen
    rakennettavasta kevyen liikenteen väylästä päättää/vastaa siis ELY. Heidän
    suunnitelmissaan ei tällaista hanketta ole ja sen toteutuminen lähivuosina on
    erittäin epätodennäköistä. Mikäli väylä toteutettaisiin kevyempänä
    virkistysreittinä kylien kautta vastaisivat suunnittelusta ja toteutuksesta
    maanomistamat ja kunta yhteistyössä. Tämäkään hanke ei kuitenkaan toteudu
    ainakaan ihan lähivuosina, sillä sille ei ole varattu talousarvion
    investointisuunnitelmassa rahaa. Kunta rakentaa lähivuosina runsaasti uusia
    kevyen liikenteen väyliä – sekä yksin että yhdessä ELY-keskuksen kanssa. Näitä
    toteutetaan ensin sinne, missä kysyntä ja tarve ovat suurimpia. Lähivuosina
    kevyen liikenteen väyliä rakentuu mm. Eriksnäsintielle, Työpaikkakadulle,
    Suursuonkadulle, Jokilaaksoon sekä Nikkilän ja Nikinmäen välille. Söderkullan
    ja Nikkilän välinen väylä ei ole vielä yltänyt tälle listalle, kun asiaa on
    tarvelähtöisesti määritetty.

     

    -Lari

     

     

    Ystävällisin terveisin – Med vänliga hälsningar – Best
    regards

     

    Lari Sirén

    vt. kuntatekniikan päällikkö – tf. kommunteknisk chef
    – head of infrastructure

Kommentit (3)

  • Profiilikuvan paikka Karl Moberg
    Kyllä Nikkilän ja Söderkullan kevyenliikenteen väylä olisi erittäin tarpeellinen
    11.12.2018 22.08
  • Profiilikuvan paikka Heikki Kärnä
    Kukaan ei kiellä ajattelemasta.

    Söderkullan ja Nikkilän välinen kevytliikenneväylä tulee työllistämään joitakin suunnittelijoita vuosikymmeniksi eteenpäin, ellei aleta ajattelemaan toisin, uudella tavalla. Samasta syystä moni meistä on jo haudassa, ennenkuin valmista syntyy.

    Mitäpä jos?

    Ei rakennetakaan väylää olemassaolevan tien varteen, vaan tehdään se lähemmäksi luontoa ja kauemmaksi liikenteen melusta ja vaaroista. Tehdään se jokivarteen, kauniin luonnon vierelle lintujen laulun lähettyville. Tämä ajatus mahdollistaa väylän kulun kummalla puolen hyvänsä jokea. Jos jotain hiertää se mahdollisuus, että väylä kulkisi hänen pihansa poikki, niin varsin pienillä kuluilla se voisi kulkea toisella puolella jokea. Joitakin pikku siltoja tulisi rakennettavaksi.

    Väylän varteen voitaisiin tehdä liittymiä tarvittaessa ja harkinnan mukaan joen molemmilta puolilta. Väylä ei juurikaan haittaisi maanviljelytoimintaa, koska jo nyt on lakisääteisesti määrätty tietty puskurivyöhyke pellon ja vesistön väliin. Väylä voisi jatkua lähes Nikkilän keskustaan saakka ketään häiritsemättä, mutta paljon mukavuutta antaen sen käyttäjille. Brobolentien ja Hindsbyntien liittymän kohdalla tulisi tien ylitys. Kirkkojen suunnalta tulisi yhteys peltojen reunaa pitkin muun jo olemassaolevan tekniikan sivuun niitä häiritsemättä.

    Tällaisella ratkaisulla ei tarvitsisi huolehtia siitä, mitä tekniikkaa maan alle on jo rakennettu. Näin ei myöskään haitattaisi kevytliikennettä silloin, kun uutta tekniikkaa sijoitetaan ajotien varteen, tai vanhaa korjatessa.

    Uutta jokivarsiväylää tehdessä on helppo asentaa maakaapeli ja valaistus pimeitä aikoja varten.

    Jätän nämä ajatukset asiantuntijoille ja muillekin ruodittaviksi kuitenkin siten, että samalla saadaan mahdollisesti uusia näkemyksiä aiheesta.Tällä tavoin voidaan löytää paras mahdollinen ratkaisu yhteiseen pulmaamme.

    Heikki Kärnä

Kommentoi

Kirjoita idea