
Nastarenkaat pakollisiksi joukkoliikenteen busseissa
Tällähetkellä Suomen julkisen joukkoliikenteen busseissa on suurimmassa osassa kitka renkaat talvella, mikä ei riitä tarpeeksi kovilla pakkasilla vaan bussit sutii tiellä eivätkä pääse eteenpäin. Jos KAIKKIIN joukkoliikenteen busseihin saataisiin nastarenkaat, olisi julkisten käyttö turvallisemman tuntuista ja bussit pysyisivät aikataulussa kovillakin pakkasilla.
- @Moderaattori_Riina moderoi sisältöä: Organisaatio vaihdettu.
Lisätietoa
-
Viety eteenpäin 20.1.2019
Koko Suomi / Herttaliisa Tuure, Martti Rasa
-
6.2.2019
Viety eteenpäin: Liikenne- ja viestintäministeriö
-
VASTAUS 7.2.2019
Moi ja kiitos ideastasi!
Otin yhteyttä liikenne- ja viestintäministeriöön, josta minulle toimitettiin syitä, miksi nastarenkaat eivät ole pakollisia joukkoliikenteen busseissa. Syyt löytyvät alta.
Ystävällisesti,
Martti / nuortenideat.fi
- Linja-auton suuren painon vuoksi renkaan pintapaine (eli montako kiloa per neliösentti renkaan kosketusalueella) tiehen, on henkilöautoa suurempi. Siksi raskaan ajoneuvon renkaan pito on lähtökohtaisesti parempi märällä ja liukkaalla, vaikka renkaat joskus sutivatkin.
- Painavilla ajoneuvoilla nastarenkaiden vaikutuksen tien kulumiseen ja sitä kautta hiukkaspäästöihin olisi haitallista erityisesti kaupunkien keskustoissa.
- Sutiminen ei ole merkittävä liikenneturvallisuus tai liikenteen sujumiseen vaikuttava seikka. Jossain määrin kyllä.
- Nykyaikainen linja-auton talvirengas tai vastaava on pidoltaan hyvä, nastat eivät tilannetta merkittävästi parantaisi; sutimista olisi liukkaalla myös nastarenkailla.
- Linja-autojen etenemiskykyyn voidaan vaikuttaa liukkaudentorjuntaa tehostamalla.
- Ylimalkaan siirtyminen nastarenkaasta kitkarenkaisiin olisi hiukkaspäästöjen, melun ja tien kulumisen kannalta ongelmallista; negatiivisia vaikutuksia olisi enemmän kuin mitä niistä saataisiin hyötyä. Nastarenkaiden käyttö urauttaa tiet ja urien korjaaminen (uusi asfaltti ym) on kallista.
busseihin ei tehdä nastoja