• Julkaistu
    4.3.2020 
  • Viety eteenpäin
    18.3.2020 
  • Vastaus annettu
    25.3.2020 

Vaatteita myyvien yrityksien tulisi kertoa materiaalien alkuperä

4.3.2020 klo 13.18 @tumppi

Mielestäni vaatteita myyvät yritykset eivät ilmoita tarpeeksi tarkasti myytävien tuotteiden materiaalien alkuperää. 

Esimerkiksi nahka saatetaan tuottaa/käsitellä kehittyvässä maassa Myanmarissa (ei EU:n säädäntöjä tai lakeja), mutta se esim. ommellaan muotoonsa loppuun muualla jo kehittyneessä maassa, kuten Italiassa (EU-maa) (Lähde: YLE). Näin valmiissa tuotteessa voidaan kertoa, että tuote on tehty Italiassa, jolloin se on houkuttelevampi valinta kuluttajalle. Näin kuluttajaa voidaan mahdollisesti "harhauttaa" tekemään ostopäätös tämän perusteella.

Jos yrityksillä olisi velvollisuus ilmoittaa vaatteidensa materiaalien alkuperä tarkemmin, on kuluttajan helpompi vertailla ja valita mielestään eettisempi vaihtoehto. Kehittyvissä maissa ei välttämättä makseta asianmukaista palkkaa työntekijöille, jätehuolto voi olla heikkoa tai työolot saattavat olla vaaralliset kemikaalien ja puutteellisten suojavarusteiden vuoksi.

Nykypäivänä materiaalien alkuperä voitaisiin esimerkiksi ilmoittaa yrityksen kotisivuilla tai hintalappuun sijoitettavalla QR-koodilla.

Katso YLE Areenasta "Hikeä, verta ja T-paitoja".


Ideaa ei voi kannattaa, koska se on tilassa "Vastaus annettu".

Lisätietoa

  • Viety eteenpäin 18.3.2020

    Koko Suomi / Martti Rasa

  • 24.3.2020

    Viety eteenpäin: Suomen Tekstiili & Muoti

  • VASTAUS 25.3.2020

    Tekstiilituotteiden valmistusketjut ovat tyypillisesti pitkiä ja globaalisti pirstaloituneita. Tuotteiden alkuperämaa määräytyy tuotteen viimeisen merkittävän työvaiheen eli ompelupaikan mukaan. Se ei kuitenkaan sinällään kerro vielä tuotteen tai valmistusolosuhteiden vastuullisuudesta, kuten idean lähettäjäkin viestissään toteaa.

    Suurin haaste tuotteiden ja materiaalien alkuperään liittyvän tiedon ilmoittamiseen liittyvässä velvollisuudessa olisi se, miten vaatimukset pystyttäisiin ulottamaan kaikkiin tekstiilien tuotantomaihin. Merkittävä osa tekstiilialan tuotannosta tapahtuu tällä hetkellä EU:n ulkopuolella. Monissa alan suurissa tuotantomaissa esimerkiksi työntekijöillä ja valmistajilla ei välttämättä ole käytössä teknologiaa, joita alkuperää koskevien tietojen syöttäminen QR-koodijärjestelmiin vaatisi. Lisäksi materiaalien alkuperä saattaa vaihdella esimerkiksi eräkohtaisesti tai eri puolilla viljeltyjä kuituja (esimerkiksi puuvillantuotannossa) sekoittaa keskenään.

    Alkuperämaa on kuitenkin monelle kuluttajalle kiinnostava tieto, ja keinoja kuluttajien vastuullisten valintojen helpottamiseen pohditaan jatkuvasti. Yhä useampi tekstiilialan yritys onkin jo vapaaehtoisesti avannut tuotteiden ja materiaalien alkuperää, ja kommunikoi näistä tuotteissaan tai verkkosivuillaan kuluttajille. Uskon, että myös tekstiilituotteiden vastuullisuuteen liittyvä sääntely lisääntyy tulevaisuudessa.

    Ystävällisin terveisin,

    Satumaija Mäki

    Johtava asiantuntija, vastuullisuus & kiertotalous / Suomen tekstiili & muoti

Kirjoita idea