• Julkaistu
    24.5.2020 
  • Viety eteenpäin
    14.6.2020 
  • Vastaus annettu
    16.6.2020 

Move-mittaus pois kouluista

24.5.2020 klo 10.09 @Kata

Move!-mittaus on valtakunnallinen 5.- ja 8.-luokkalaisille järjestettävä kuntotesti. Totuus kuitenkin on, että kyseinen testi suoritetaan koulussa koko luokan nähden, mikä on esimerkiksi nöyryyttänyt heikoimpia oppilaita ja antanut eväitä koulukiusaajille. On kovin kummallista, että matematiikan tai ruotsin kokeet tehdään omalla paikalla, ei toisten oppilaiden silmän alla. Move!-mittauksesta kertovalla verkkosivuilla viitataan myös siihen, että testi kannustaisi omasta fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen. Rakentavan kehuilla höystetyn palautteen saaminen voisi kannustaa huolehtimaan omasta kunnostaan, eivät surunaamat. Tämänkaltainen lannistava testi olisi hyvä unohtaa, sillä liikuntatunneilla järkevämpää kannustaa liikunnan iloon ja terveelliseen elämään tarkasti hoidetun arvostelun ja kilpailun sijaan.


Ideaa ei voi kannattaa, koska se on tilassa "Vastaus annettu".

Lisätietoa

  • Viety eteenpäin 14.6.2020
    Opetus- ja kulttuuriministeriö / Anssi Pirttijärvi
  • VASTAUS 16.6.2020

    Saatu vastaus Opetushallitukselta

    Move! -fyysisen toimintakyvyn mittaus-, palaute- ja seurantajärjestelmän
    tausta ja tavoite

    Kouluikäisten liikuntaa ja fyysistä aktiivisuutta koskevassa tietopohjassa oli
    Suomessa, ennen Move!-järjestelmää, objektiivisen mittauksen osalta suuria
    puutteita. Vuonna 2008 valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaan liikunnan
    seurantajärjestelmiä tuli kehittää niin, että ne kattavat myös lapset ja nuoret.
    Move!-järjestelmä valmistettiin vuosina 2010-2012 Liikkuva koulu -hankkeen
    yhteydessä. Move!-järjestelmän toteuttajana toimi käytännössä Jyväskylän
    yliopiston Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnan monitieteinen
    asiantuntijatyöryhmä. 

    Valtionhallinnossa Move!-yhteistyötä on tehty aktiivisesti
    opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen, sosiaali- ja terveysministeriön,
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Opettajien Ammattijärjestö OAJ:n
    kesken. Move!-järjestelmän kivijalka on kansanterveydellinen näkökulma
    toimintakyvyn määritelmästä: ”Elimistön toiminnallinen kyky selviytyä fyysistä
    ponnistelua edellyttävistä tehtävistä ja sille asetetuista tavoitteista” (Rissanen
    1999). Move! -mittaukset kattavat fyysisen toimintakyvyn kaikki osa-alueet
    (kestävyys, voima, nopeus, liikkuvuus, tasapaino sekä motoriset perustaidot).
    Move!-järjestelmä on kehitetty peruskouluun sopivaksi työkaluksi antamaan
    objektiivista tietoa perusopetusikäisten lasten ja nuorten fyysisestä
    toimintakyvystä. 

    Move!-järjestelmän tavoitteena on, että perusopetuksen
    koululiikunnan avulla pyritään tukemaan ennaltaehkäisevää
    kouluterveydenhuoltoa 5. ja 8. -vuosiluokille määrättyjen laajojen
    terveystarkastusten yhteydessä. Move! toteutuu parhaimmillaan peruskoulussa,
    koska se tavoittaa koko ikäluokan. Lisäksi kouluissa on käytettävissä eri
    asiantuntijatahoja, esimerkiksi kouluterveydenhuolto, opettajat, erityisen tuen
    osaajat sekä liikuntaa opettavat opettajat. Käytännössä liikunnanopettajat
    toteuttavat kouluissa fyysisen toimintakyvyn mittaukset liikuntatuntien aikana.
    Koulut keräävät ja saattavat nämä tiedot osaksi asetuksessa säädettyjä laajoja
    terveystarkastuksia.


    Kannustamisen lähtökohta


    Move!-palautejärjestelmän tarkoituksena on motivoida kaikkia oppilaita taito- ja
    kuntotasosta riippumatta eli se perustuu yksilöllisen kehittymisen, ei
    normatiivisen vertailun varaan. Järjestelmän tarkoituksena on kannustaa ja
    ohjata oppilasta sekä koulussa tapahtuvaan että omatoimiseen fyysisestä
    toimintakyvystä huolehtimiseen. Move!:ssa kaikki oppilaiden palautteisiin
    liittyvät materiaalit on valmistettu oppilaiden kannustamisen ja motivoinnin
    lähtökohdista: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/move-p...
    Mittaamisen tuloksiin ei tule kiinnittää liiallista huomiota vaan tärkeää sen sijaan
    on, että mittaustuloksia käytetään oppilaiden motivoimiseksi, vahvuuksien ja
    parannettavien piirteiden osoittamiseksi, kehityksen seuraamiseksi ja oppilaiden
    kaikenpuoliseksi ohjaamiseksi liikunnalliseen terveelliseen elämäntapaan.


    Yleistä mittauksesta


    Move!:ssa mitataan siis lasten ja nuorten fyysisen toimintakyvyn osa-alueita.
    Move!-mittauksia voisi esimerkkinä verrata terveydenhuollossa tehtävään
    verenpaineen mittaukseen. Siinä lääkäri mittaa asiakkaan verenpaineen ja sitten
    yhdessä mietitään, olisiko tehtävissä jotakin, että asiakkaan terveydentila ja
    hyvinvointi edistyisi.


    Move! kannustaa perusopetuksen oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan
    rohkeasti erilaisia liikuntatehtäviä sekä toimimaan yleensäkin elon matkalla
    parhaansa yrittäen. Liikunnassa opitaan tekemällä ja laajalti fyysistä
    toimintakykyä tarkastellen on kaikki liike hyvästä.


    Keskeisintä Move!-järjestelmän kaikissa vuorovaikutustilanteissa on
    perusopetuksen oppilaiden kannustaminen ja motivoiminen liikkumaan sekä
    ylläpitämään ja kehittämään omaa toimintakykyään.


    Lisätietoa Move!-järjestelmästä: https://www.oph.fi/fi/move

    Opetushallitus

    Johtaja Anni Miettunen

    Opetusneuvos Matti Pietilä

    Opetushallitus vastaa liikunnan opetuksen kansallisesta kehittämisestä. Palaute Opetushallitukselle: kirjaamo@oph.fi

Kommentit (1)

  • Tämä kommentti on kirjoitettu sen jälkeen kun ideaan on saatu vastaus.
    Mitä tuli opetushallitukselta palautteena.
    Itse koin Move! Mittaukset todella nöyryyttävinä. En ole itse hyväntasoinen liikunassa mutta luokallani moni muu on. Tästä kyiseisestä mittauksesta minua nöyryytettiin ja kiusattiin.
    27.10.2020 20.34

Kommentoi

Kirjoita idea