• Julkaistu
    8.9.2020 
  • Viety eteenpäin
    6.10.2020 
  • Vastaus annettu
    23.10.2020 

Ahdistusta opiskeltaessa

8.9.2020 klo 20.57 @Täähänseois

Mielestäni suomalaisissa kouluissa opetetaan ja puhutaan liian vähän siitä, miten selviytyä ja käsitellä esimerkiksi ahdistusta ja stressiä, jota monet nuoret kokevat kuitenkin jossain välissä opintojaan. Monet tutkimukset ovat tuottaneet selvää tulosta esim.  kuinka monet lukiolaiset ympäri Suomen kokevat lukio-opintonsa raskaiksi, ahdistaviksi ja paineita aiheuttaviksi. Eikä pidä kuitenkaan unohtaa yläasteita ja ala-asteita, joissa oppilaat voivat myös kokea opiskelunsa hankalaksi.  Tietenkään näitä tuntemuksia ei kannata sivuuttaa, koska ne voivat mennä pahemmiksi, jos niitä ei hoideta tai tuoda oppilaille tietoisuuteen miten käsitellä näitä tuntemuksia. Joten ehdotukseni olisi seuraavanlainen: opetukseen tulisi lisätä enemmän tietoa ahdistuksesta ja stressistä ja muustakin, mitä opiskelu saattaa aiheuttaa psyykkisesti opiskelijoille. Opetuksessa tulisi olla yleistietoa näistä tunteista ja myös miltä ne saattavat tuntua ja unohtamatta kuitenkaan tärkeintä eli miten niiden kanssa selviydytään ja miten käsitellä niitä. Mielestäni jokaisella oppilaalla pitäisi myös olla vähintään esimerkiksi yksi käynti kuraattorilla yläasteen aikana. Ihan vaan sen vuoksi, että tehtäisiin kartoitusta, onko tällaisia tuntemuksia oppilailla ja sitten ohjaittaisiin heidät eteenpäin hoitoon mikäli on.


Ideaa ei voi kannattaa, koska se on tilassa "Vastaus annettu".

Lisätietoa

  • Viety eteenpäin 6.10.2020

    Koko Suomi / Anssi Pirttijärvi

  • VASTAUS 23.10.2020

    Hei! 

    Hyvinvointiosaamisen kehittäminen niin perusopetuksessa kuin lukiossakin on hyvin ajankohtainen teema. Kirjoituksessa mainitusta lukiosta onkin juuri tuoreita ja hyviä uutisia: Uusi lukiolaki esimerkiksi on tuonut parannuksia siihen, millä tavoin lukiolaisen voimavarat ja mahdolliset haasteet oppimisessa ja opiskelussa voidaan paremmin ottaa huomioon myös opiskelun toteuttamisessa, ja opiskelijalla on oikeus saada myös lukiossa ohjausta, erityisopetusta sekä tukea opintojen suorittamiseen niin halutessaan.

    Uudessa lukion opetussuunnitelmassa, joka jalkautuu ensi syksynä lukioihin, hyvinvointi on yksi laaja-alaisen osaamisen teemoista. Hyvinvointiosaaminen lähtee siitä, että lukiolainen kokee itsensä nähdyksi ja kuulluksi ilman, että hänen motivaatiotasoaan tai oletettuja osaamisiaan arvotetaan vertaamalla niitä muihin. Laaja-alaisen osaamisen alueista juuri hyvinvointiosaamisen keskeinen tehtävä on ohjata lukionkin opettajia havainnollistamaan tätä asiaa omassa oppiaineessaan ja oppiaineiden yhteistyössä: mistä opiskelijalle syntyy jaksamista, uskallusta, viisautta ja ylipäätään omistajuutta oman paikkansa rakentamiseen lukio-opintojen aikana sekä haettaessa näkymiä elämälle lukion jälkeen. Näin ollen tuo toiveesi siitä, että tietoa hyvinvoinnin tekijöistä tulisi lukiossakin laajemmin esille, on jo toteutusvaiheessa.

    Ystävällisin terveisin,
    Riia Palmqvist,
    Opetushallitus

Kommentit (1)

  • olen kokenut vuosia ahdistuneisuuttaa opiskeluihin liittyen, enkä olen ikinä huomannut, että ahdistuneisuuteen tai mielenterveydelliseen stressiin kiinnitettäisiin huomiota perusopetuksessa. saati että kyseistä ongelmaa edes huomioitaisiin. aihe on tärkeä ja tämä olisi hyvä ottaa huomioon.

Kommentoi

Kommenttien esimoderointi on käytössä. Uudet kommentit julkaistaan vasta kun palvelun moderaattori on hyväksynyt ne.
Kirjoita idea