• Julkaistu
    22.10.2015 
  • Viety eteenpäin
    12.2.2016 
  • Vastaus annettu
    16.3.2016 

Kouluista iPadit pois

22.10.2015 klo 18.59

Moro!

Ideani on poistaa kouluista ipadit. Ne tuovat ruutuaikaa liikaa, päätä särkee koulussa aina tuntien jälkeen jossa käytetty iPadia sekä tulee paikat kipeäksi.

Omat arvosanani ovat myös laskeneet, sillä projekteja yms. ei ole voinut palauttaa ajoissa riippuen milloin mistäkin, kuten verkosta, sähkökatkoksista, laitteiden "bugaamisesta", laitteiden monimutkaisuus sekä loputon lista lisää.

Kertokaas mitä mieltä TE olette asiasta

  • 7.6.2022 klo 13.20 @Moderaattori_Marko moderoi sisältöä: Kommentointi suljettu, vastaus annettu 16.3.2016

Ideaa ei voi kannattaa, koska se on tilassa "Vastaus annettu".

Lisätietoa

  • Viety eteenpäin 12.2.2016
    Opetus- ja kulttuuriministeriön yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto
  • VASTAUS 16.3.2016
    Perusopetuksen ja lukion uudet opetussuunnitelmat otetaan käyttöön syksyllä 2016. Perusopetuksessa etsitään ratkaisuja, jotka lisäävät oppilaiden toimijuutta ja mahdollisuutta yhdessä tapahtuvaan oppilaiden omiin havaintoihin, kokeilemiseen ja tutkimiseen perustuvaan työskentelyyn. Opettajilla on Suomessa valta päättää, mitä menetelmiä, oppimisympäristöjä ja välineitä oppimisessa ja oppimistilanteissa käytetään. Tavoitteena on monipuolisten oppimisympäristöjen käyttö ja monipuoliset, vaihtelevat työtavat, jotka parhaimmillaan tuovat oppimiseen iloa, vaihtelua ja oivallusten kautta syntyviä onnistumisen kokemuksia. Jotta tässä onnistuttaisiin parhaalla mahdollisella tavalla, on tärkeää kuulla nuorten mielipiteitä järjestelyistä ja työtavoista.

    Tieto- ja viestintäteknologista osaamista kehitetään ja hyödynnetään eri oppiaineissa niille luonteenomaisilla tavoilla. On totta, että koulujen laitteissa ja opettajien osaamisessa on vielä puutteita, mutta tieto- ja viestintäteknologia on yhä olennaisempi osa monipuolisia oppimisympäristöjä. Monipuolinen ja tarkoituksenmukainen tieto- ja viestintäteknologian käyttö lisää oppilaiden mahdollisuuksia kehittää työskentelyään ja verkostoitumistaitojaan. Tarvitaan valmiuksia tiedon omatoimiseen, vuorovaikutteiseen ja kriittiseen hankintaan, käsittelyyn ja luovaan tuottamiseen. Muullekin kuin tvt-laitteiden kanssa työskentelylle on silti yhä tarvetta eikä pitkäaikainen paikallaan istuminen ole kenellekään hyväksi.

Kommentit (5)

Kommentointi on päättynyt.
  • Profiilikuvan paikka Mystinen :)
    Hyvä idea.

    Jos koulu myisi iPadit niin tulisi ihan hyvin rahaa.
    23.10.2015 08.14
  • Profiilikuvan paikka Antiholisti
    Hyvä ehdotus. Samaa mieltä noiden projektien kanssa. Myös loputtomat päivityset ottaa päähän kun ei voi keskittyä kunnolla kun sovelluksista pitää ladata parin päivän välein uus versio. Meidän pädit on jo vuoden jälkeen ihan surkeassa kunnossa, eikä ne tuu kestämään enää vuotta kauempaa. Lisäksi poruka vaan pelaa pädeillä ja surffaa netissä, ja kappas kummaa numerot laskee. Mitä tekee opettajat. Hankkii lisää niitä ''mahtavia'' e-kirjoja. Hyvä Suomi. Tuhoatte nyt yhden sukupolven tulevaisuuden...
    23.10.2015 13.56
  • Hyvä ehdotus. Itselläni tulee kipeäksi pää iPadeistä.

    Antiholistin kanssa samaa mieltä.
    26.10.2015 08.13
  • <p>Ruutuaika ei ole suurin koulun aiheuttama terveyshaitta. Se on istuminen, ja iPadeja voi hyvin käyttää muissa työskentelyasennoissa.</p><p>On totta, että olisi parempi että jokaisella olisi koulussa mukana oma laite, jota osaa ja haluaa käyttää. Siksi laitteiden massahankinnat ovat huonompi vaihtoehto kuin jokaisen oma laite.</p><p>Mutta iPad on parempi kuin ei mitään.</p>
    27.10.2015 15.01
  • <p>On hyvä, että oppilailla on mahdollisuus käyttää iPadeja, siksi en heittäisi niitä kokonaan pois.</p><p>Kuitenkin tulee mahdollisuus olla myös omaan, muuhun laitteeseen tai myös epädigitaaliseen työtapaan.</p>
    27.10.2015 15.04