Siirry sisältöön
  • Julkaistu
    11.5.2016 
  • Viety eteenpäin
    8.6.2016 
  • Vastaus annettu
    8.6.2016 

Hämeenlinnasta kevytliikenne ystävällisempi

11.5.2016 klo 20.26

Hämeenlinnassa näkee päivittäin useita kevyen liikenteen kulkuneuvoja. Mopoautoja, mopoja sekä skoottereita tulee kesäisin joka kulman takaa vastaan. Kuitenkaan Hämeenlinna ei ole mopoautoille, mopoille tai skoottereille paras ympäristö.

Useimmat liikennevalot, joista esimerkkinä Goodmanin vieressä olevat Turuntien ja Kaivokadun risteyksen liikennevalot, eivät tunnista skoottereita tai mopoja, jolloin näillä ajoneuvoilla liikenteessä olevat joutuvat usein odottamaan kymmenisen minuuttia, kunnes tajuavat, etteivät tule pääsemään ikinä eteenpäin, ja tekevät U-käännöksen tai vaihtavat kaistalle ja etsivät uuden reitin.

Toinen ongelma Hämeenlinnassa ovat torin laidalla olevat mopo- ja moottoripyöräparkkipaikat. Näiden parkkipaikkojen pinta on mukulakiveä, jolla ei meinaa pysyä ainakaan yksikään skootteri pystyssä. Parkkipaikat ovat kuitenkin hyvät sijainniltaan, joten toivoisimme, että niiden pinnan voisi tasoittaa jollakin turvallisemman käytön takia.

Tässä vain skoottereitten ja mopojen ongelmia, joten kerrotaan vaihteeksi mopoautojen ongelmasta. Kun mopoauto ajaa pääkirjastomme parkkipaikalle parkkiin, rapsahtaa siitä 40 euron sakot. Ymmärrämme, että rajoituksella yritetään estää parkkipaikan muuttumista viereisten koulujen mopoautojen parkkipaikaksi, mutta eikö kirjaston pihassa voisi olla edes muutama pelkästään mopoautoille oleva parkkipaikka. Paikat voisivat olla kiekkopaikkoja, jolloin kukaan ei myöskään varaisi mopoautollaan paikkaa kokopäiväksi.

Myös skoottereitten sijoitus kirjaston parkkipaikalla on kyseenalainen, koska en halua olla ensimmäinen, joka kokeilee, saako sakot samoin tavoin kuin mopoauto. Toisaalta pyörien viereen, katoksen alle, skootterin ajaminen on riski, sillä pyöriä on jo yltä kyllin eikä pyörätelineiden väliin mahdu skoottereita naarmuuntumatta.

Haluaisimme tehdä Hämeenlinnan kaupungista paikan, jossa kaksipyöräisellä liikkuminen olisi helpompaa.


Ideaa ei voi kannattaa, koska se on tilassa "Vastaus annettu".

Lisätietoa

  • Viety eteenpäin 8.6.2016
    Idea toimitettu liikennesuunnitteluun.
  • VASTAUS 8.6.2016

    Liikennesuunnittelijat Minna Aakkula, Hannu Sainio ja Jussi Yli-Seppälä (Dno: Yhla 2930/2015):

    Kevyen liikenteen edistämisessä etusijalla ovat jalankulku ja pyöräily.
    Liikennevalojen ajoradassa olevat ilmaisimet tunnistavat ajoneuvon metallin perusteella. Mopojen ja moottoripyörien havaitseminen on ongelmallista niiden vähäisen massan takia. Liikennevalokojeessa voidaan helposti muuttaa ilmaisimien tunnistusherkkyyttä, mutta vain tiettyyn rajaan saakka. Toisaalta liian herkäksi viritetty ilmaisin antaa jatkuvaa ilmaisua, vaikka ajoneuvo ei olisi ilmaisimen päällä. Tästä turhasta vihreästä aiheutuu muille suunnille haittaa.

    Varmimmin ajoradassa oleva ilmaisin havaitsee mopot kun:
    - ajaa keskellä kaistaa
    - ajaa riittävän lähelle pysäytysviivaa
    - ei aja liian lähellä reunaa
    Jos vihreä ei syty, niin (pysäytysviivan kohdalla) saattaa auttaa, jos liikkuu hieman eteen-taakse.

    Kohteista, joissa liikennevalot eivät tunnista mopoa, kannattaa ilmoittaa LinnanInfran asiakaspalveluun puh. 03 621 3500. Ilmoita kohde tarkasti esim. Parolantien / Katsastusmiehentien liittymä, Katsastusmiehentieltä vasemmalle Parolantielle. Tapahtuma-aika on myös hyvä ilmoittaa.

    Torin laidalla oleva mopoparkki ei ole ihanteellinen pintansa puolesta, mutta kaupunkikuvallisista ja taloudellisista syistä siihen ei ole tulossa toistaiseksi muutoksia. 

    Pääkirjaston pysäköintialue on Linnan tilapalvelujen hallinnassa. Pysäköintirajoitukset on toteutettu kirjaston toiveiden mukaisesti ja etusijalla pysäköinnissä ovat kirjaston asiakkaat ja henkilökunta. Koululaisten mopojen ja mopoautojen pysäköinti tulisi järjestää ensisijaisesti koulun tontilla.

Kommentit (0)

Kommentoi

Kirjoita idea