Siirry sisältöön
  • Julkaistu
    1.9.2016 
  • Viety eteenpäin
    5.10.2016 
  • Vastaus annettu
    19.10.2018 

Taito- ja taideaineita ei tulisi arvioida numeroin koulussa.

1.9.2016 klo 14.08 @jjja

Taito- ja taideaineissa ei tulisi olla numeroarviointia,sillä se aiheuttaa nuorille suoritumispaineita. 


Ideaa ei voi kannattaa, koska se on tilassa "Vastaus annettu".

Lisätietoa

  • 5.10.2016

    Hei!

    Vastauksena tähän huolenaiheeseesi todettakoon, että koulussa arvioidaan oppilaan oppimista ja työskentelyä. Arviointi perustuu monipuoliseen osaamiseen. Arvioinnissa ei siten huomioida vain kokeissa saavutettuja tuloksia (tai taideaineissa valmiiksi saatuja tuotoksia ja niiden laadukkuutta), vaan myös oppilaan työskentelyä tunneilla ja oppimistilanteissa, kotitehtäviä jne.

    Perusopetuksen aikana arvioinnin tehtävä on antaa oppilaalle monipuolista palautetta. Oppilaan edistymistä, työskentelyä ja käyttäytymistä arvioidaan suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja kuvauksiin oppilaan hyvästä osaamisesta.

    Tietoa oppilaan oppimisesta ja edistymisestä voidaan lukuvuoden aikana antaa todistuksilla ja vapaa muotoisilla arviointitiedotteilla sekä keskusteluilla. Todistus on annettava vähintään kerran vuodessa lukuvuoden päätteeksi.

    Arvosana yksin ei kerro, millä oppiaineen osa-alueella oppilas selviytyy hyvin ja missä olisi syytä tehdä lisää työtä. Numeron sijasta tai sen lisäksi voidaan antaa sanallinen arvio, joka kuvaa koululaisen edistymistä, oppimista ja työskentelyä monipuolisemmin kuin numero.

    Tämä ja lisää aiheesta on luettavissa Opetushallituksen kotisivuilta: www.oph.fi, siellä Perusopetus ja Arviointi ja todistukset.

    Ystävällisin terveisin,

    Johanna Kalliomaa
    Yhteyshenkilö
    Nuortenideat.fi -palvelu 

  • Viety eteenpäin 5.10.2016
    Vastaus annettu Nuortenideat.fi -palvelun toimesta.
  • VASTAUS 19.10.2018

    Hei!

    Vastauksena tähän huolenaiheeseesi todettakoon, että koulussa arvioidaan oppilaan oppimista ja työskentelyä. Arviointi perustuu monipuoliseen osaamiseen. Arvioinnissa ei siten huomioida vain kokeissa saavutettuja tuloksia (tai taideaineissa valmiiksi saatuja tuotoksia ja niiden laadukkuutta), vaan myös oppilaan työskentelyä tunneilla ja oppimistilanteissa, kotitehtäviä jne.

    Perusopetuksen aikana arvioinnin tehtävä on antaa oppilaalle monipuolista palautetta. Oppilaan edistymistä, työskentelyä ja käyttäytymistä arvioidaan suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja kuvauksiin oppilaan hyvästä osaamisesta.

    Tietoa oppilaan oppimisesta ja edistymisestä voidaan lukuvuoden aikana antaa todistuksilla ja vapaa muotoisilla arviointitiedotteilla sekä keskusteluilla. Todistus on annettava vähintään kerran vuodessa lukuvuoden päätteeksi.

    Arvosana yksin ei kerro, millä oppiaineen osa-alueella oppilas selviytyy hyvin ja missä olisi syytä tehdä lisää työtä. Numeron sijasta tai sen lisäksi voidaan antaa sanallinen arvio, joka kuvaa koululaisen edistymistä, oppimista ja työskentelyä monipuolisemmin kuin numero.

    Tämä ja lisää aiheesta on luettavissa Opetushallituksen kotisivuilta: www.oph.fi, siellä Perusopetus ja Arviointi ja todistukset.

    Ystävällisin terveisin,

    Johanna Kalliomaa
    Yhteyshenkilö
    Nuortenideat.fi -palvelu 

Kirjoita idea