Gå till innehållet
  • Publicerad
    23.9.2018 
  • Idén förts vidare
    13.10.2018 
  • Idén har besvarats  

Yläkouluihin omavalintaiset oppiaineet

23.9.2018 kl 18.47 @Äänet

Nykyään aina, kun joku kysyy luokassa, miksi jotain opiskellaan, vastaus tiedetään jo. Yleissivistys. Esim. ruotsi, historia ja fysiikka ovat aineita, joista on vain harvoille hyötyä myöhemmin. Jos tietää varmasti haluavansa vaikka kampaajaksi, yhteiskunta käyttää silti huikeat määrät rahaa jotta oppilas oppisi jotain, minkä hän sitten unohtaa heti kokeen jälkeen. Tämän takia yläasteella, varsinkin 8:nella ja 9:nellä luokalla oppilaiden pitäisi voida valita lukuaineita, joista tulee olemaan hänelle oikeasti hyötyä. Tälläisiä järjestelyjä on jo tehty, mutta niitä pitäisi laajentaa, ja oppilaiden pitäisi voida valita lähes kaikki kouluaineensa itse. Näin tehostuisi mielenkiinnon myötä oppiminen, ja omalle alalle olisi peruskoulun jälkeen helpompi suuntautua, kun parempi koulutus on jo hankittu. 


Idén kan inte understödas eftersom den har statusen "Idén förts vidare".

Tilläggsuppgifter

  • Idén förts vidare 13.10.2018

    Koko Suomi / Herttaliisa Tuure, Martti Rasa

  • 18.10.2018

    Viety eteenpäin: Opetushallitus

Kommentarer (9)

  • kannatan koska olen ihminen
    23.9.2018 20.28
  • Profilbildens plats Täti-ihminen ilman kukkahattua
    Kannatan, koska se vaan on yksinkertaisesti järkevää tässä ideassa. ;D
    26.9.2018 09.11
  • Ruotsin tilalle voisi ottaa jotain muuta.
    26.9.2018 18.23
  • Yleissivistys on jo nykyisellään hälyyttävän huonolla tolalla! Olen ehdottomasti sitä mieltä että esim historian opetusta tulisi uudistaa niin sisällöllisesti kuin opetusmuodollisestikin, mutta sitä pitää olla - ei voi ymmärtää maailman nykytilaa eikä varsikaan välttää toistamasta historian virheitä, jos niitä ei tunne. Kielien (ja siinä sivussa kulttuurien) opiskelu on kaikille hyödyllistä sekin. Olkaa kiinnostuneita maailmasta, älkää sulkeutuko omiin kupliinne ja nurkkiinne!
    26.9.2018 19.00
  • Aina elämässä tulee vastaan jotain ei niin mukavaa opittavaa. Jotta pääsee eteenpäin, on vaan yritettävä ottaa homma haltuun. Voi pyytää apua ja vinkkejä muilta ihmisiltä. Ei tarvitse olla mestari kaikessa. Itseään kiinnostavia asioita voi oppia peruskoulun lisäksi.
    Tavoitehan on, että peruskoulun jälkeen olisi mahdollisimman moni ovi auki jatkokoulutukseen.
    4.10.2018 11.35
  • Ruotsi, englanti, äidinkieli, historia ja matikka olisi mielestäni hyvä olla pakollisina mutta esim. jos haluat työskennellä terveydenhuollon jossain monista alaoista niin saisit valita terveystiedon valainnaisena itsellesi ja taas jos haluat opiskella kemistiksi niin valitsisit kemian valinnaisena.
    11.10.2018 10.54
  • Yläasteella ei mielestäni pitäisi antaa nykyistä enempää valinnanvapautta. Nuoren mieli muuttuu paljon eikä nuori ole välttämättä tarpeeksi kypsä tekemään tämän mittaisia valintoja, mitkä vaikuttavat kuitenkin toisen asteen opintoihin. Kehittyville nuorille rajojen asettaminen koulumaailmaan on tärkeää ja näin säästytään harmillisilta tilanteilta, jossa oppilas haluaakin keskittyä tiettyihin aineisiin kuin yläasteella. Peruskoulun ydinajatus on kuitenkin valmistaa nuoria jatko-opintoihin ja esimerkiksi lukiossa monet aineet ylittävät ainerajoja, joissa tarvitaan useita eri aineita menestyäkseen (matematiikka-fysiikka, kemia-biologia). Nuorille on kuitenkin hyvä antaa jonkin näköistä päätösvaltaa omiin opintoihinsa, mutta ydin on kuitenkin kokonaisvaltaisen oppimisen puolella. Tietysti tätäkin voisi yrittää tehdä joustavemmaksi, mikäli yläasteilla siirryttäisiin kurssipohjaan(pakollisia aineita tietty määrä kursseja sekä mahdollisia valinnaisia kursseja, mikäli oppilas niitä haluaa). Yläasteella ollaan kuitenkin vielä lapsia eikä kriittistä tulevaisuuden ajattelua välttämättä osata vielä. Tästä syystä yläasteella opinto-ohjaus on tärkeää, jotta osattaisiin sitten puntaroida omia vahvuuksia ja miten niitä sitten hyödynnettäisiin. Yhdeksännellä luokalla voisi kahdenkeskeisiä aikoja oman opon kanssa olla nykyistä enemmän, jotta nuorelle selkeytyisi omat mahdollisuutensa. Yläasteella nuoret kasvavat ja kehittyvät vielä huimaa vauhtia, josta sitten pyritään olemaan valmiita toisen asteen opintoihin ja sen tuomaan työmäärään.

    Tämä on oma lukiolaisen mielipide :)
    11.10.2018 11.54

Kommentera

Skriv en idé