Gå till innehållet
  • Publicerad
    13.11.2018 
  • Idén förts vidare
    27.11.2018 
  • Idén har besvarats
    12.12.2018 

Koulun kasvisruoka

13.11.2018 kl 12.32 @omenamato666

Koulun kasvisruoka on välillä todella kaukaa haettua ja ällöttävää. Välillä eilispäivän ruoasta on tehty seuraavalle päivälle jotain todella kaukaa haettua. Mielestäni kasvisruoan laatu pitäisi parantua suuresti. 

Muun muassa näitä pitäisi pitäisi parantaa:

  • Monipuolisempaa (toiveina olisi mifusta ja nyhtökaurasta valmistetut pastat tms.) 
  • Mausteisempaa, ruoasta lähtee maku kun siinä ei ole läheskään yhtään mausteita. 
  • Laadukkaampaa, luomuraaka-aineista valmistettua ruokaa, joka olisi itse tehtyä. 

Meitä koulu-ikäisiä kasvissyöjiä on jo paljon, joten ruoan laadulle on pakko tehdä jotain! 


Idén kan inte understödas eftersom den har statusen "Idén har besvarats".

Tilläggsuppgifter

  • Idén förts vidare 27.11.2018

    Koko Suomi / Herttaliisa Tuure, Martti Rasa

  • SVAR 12.12.2018

    Hei ja kiitos mainiosta ideastasi!

    Nuorten ideoissa on aikaisemminkin ollut paljon kouluruokaan liittyviä ehdotuksia. Tässä ympäristöystävälliseen ruokailuun liittyvä vastaus Opetushallitukselta, jossa avataan hyvin kouluruokailun ja kasvisruoan (myös vegaanisen) ruoan tarjoiluperiaatteita. Olennaista on huomata, että kouluruokailua edistetään kunnissa palautteen perusteella. Kannattaa siis kääntyä kasvisruoan parantamiseksi ennen kaikkea oppilaitoksen tai kunnan opetustoimen puoleen ja laittaa sinne parannusehdotuksia. Olitkin jo eritellyt konkreettisia toiveita kasvisruoan puolesta, joten toivottavasti toimitat ne myös edellä mainituille tahoille.

    Ystävällisesti,

    Martti Rasa / Nuortenideat.fi yhteyshenkilö

    Marjaana Mannisen vastaus liittyen ympäristöystävällisen ruoan tarjoiluun (https://www.nuortenideat.fi/fi/ideat/1026/):

    Hei,

    On hienoa, että ideoit ympäristöystävällisempää kouluruokaa. Kunnissa kouluruokalistoja kehitetään yleensä saadun palautteen perusteella. Kouluruokailu järjestetään perusopetuslain (21.8.1998/628), perusopetusasetuksen (20.11.1998/852) ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (Opetushallitus 2014) edellyttämällä tavalla. Käytännössä ruokalistojen suunnitellun tukena käytetään kouluruokailusuositusta (Syödään ja opitaan yhdessä - kouluruokailusuositus, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Opetushallitus ja THL, 2017). Tätä kansallista ravitsemussuositusta suurin osa opetuksen järjestäjistä käyttää toiminnan laadun ja hyvän ruoan varmistamiseksi. Suosituksessa annetaan ohjeita myös kasvisten käytön lisäämiseen ja kasvisruokailuun.

    Tavallisina koulupäivinä tarjotaan lounas, joka on yleensä lämmin ateria. Ravitsemuksellisesta näkökulmasta täysipainoisuus tarkoittaa energiamäärältään riittävää, ravintoainetiheää ja ravitsemussuositusten mukaisesti koostettua ateriaa. Täysipainoinen kouluateria on siis kokonaisuus, joka sisältää päivittäin lämpimän pääruoan, pääruokalajista riippuen myös sen energialisäkkeen (peruna, ohra, viljasekoite, täysjyväpasta tai täysjyväriisi), kasvislisäkkeen, kasviöljypohjaisen salaatinkastikkeen tai öljyn, ruokajuoman (maito/maitojuoma, piimä), leivän ja margariinin. Vilja on etenkin kasvisruokavaliossa tärkeä proteiinin lähde ja siksi leipä on tärkeä osa ateriaa. Kasvislisäkkeet ja salaatit sijoitetaan lounaslinjaston alkupäähän, jotta ne muistetaan valita osaksi ateriaa. Esillä oleva malliateria tai lautasmalli vahvistaa annoksen koostamista siten, että kasviksia annostellaan riittävässä suhteessa aterian muihin osiin.

    Ruokalistoja ja ruokalajeja sekä aterianosia vaihdellaan ja uudistetaan, jotta oppilaat pääsevät tutustumaan uusiin raaka-aineisiin ja ruokalajeihin ja että ruoka myös maistuu. Kun ruoka maistuu ja ohjaus on onnistunutta, ylijäämäruokaa ei pitäisi jäädä. Suomalaisia ja omalle alueelle tyypillisiä, sesongin mukaisia ruokalajeja kunnioitetaan ja tarjotaan kouluruokailussa. Samalla huomioidaan muuttuva maailma ja muutokset ruokailutottumuksissa. Kasvispainotteiset ateriat ovat yhä suositumpia ja siksi niitä on tarjolla koulujen ruokalistoilla. Jotta suositeltava energia- ja ravintoainepitoisuus täyttyy esimerkiksi keitto- tai puuroaterialla, tarjotaan pääruoan rinnalla aterian ravintosisältöä täydentäviä lisäkkeitä. Kouluruokailusuosituksessa annetaan esimerkkejä sopivista lisäkkeistä ja nämä soveltuvat hyvin myös kasvispainotteisiin ruokavalioihin. Tällaisia ovat mm. raejuusto, jogurtti- ja rahkatahnat tai - kastikkeet, marjasmoothiet, kananmuna, kananmuna-margariinilevitteet, kalasta itse tehdyt levitteet, hummus (kikherne-seesamitahna) ja muut kasvis-, papu- ja siementahnat, marinoidut pavut ja linssit.

    Ehdotuksesi kasvisruokiin ja salaatteihin liittyen on ajankohtainen. Tarjolla olisi kouluruokailusuosituksenkin mukaisesti hyvä olla päivittäin kaksi pääruokavaihtoehtoa. Toinen vaihtoehdoista voisi olla kasvisruoka, jolloin aterian riittävä proteiinisisältö varmistetaan palkokasveilla, muilla kasviproteiinin lähteillä, maitovalmisteilla tai kananmunalla. Suositusta laatiessamme halusimme muistuttaa, että kasvisruokavaihtoehtojen tarjoaminen edistää kasvisruokien syömistä myös niillä oppilailla, jotka eivät ole niihin vielä tottuneet. Vaihtoehtojen tarjoamisen tiedetään myös lisäävän oppilaiden osallistumista kouluruokailuun. Vapaasti valittava kasvisruokavaihtoehto totuttaa ruokailijoita kasvispainotteiseen syömiseen, mikä tukee sekä terveyttä edistävää että ympäristövastuullista syömistä, kuten toteat. Kasvisruokavaihtoehto auttaa toteuttamaan myös punaisen lihan käyttömäärää.

    Osaavalla ruokalistasuunnittelulla uudistetaan ruokapalvelua tämän päivän erilaistuneita ruokamieltymyksiä vastaaviksi ja kestävän kehityksen arvojen toteutumiseksi. Kasvisruokaa syövät yhä useammat ja ympäristökestävyyden kannalta kasvispainotteinen ruokavalio on eettinen valinta, jota on syytä kunnioittaa. Yhdistämällä monipuolisesti eri kasvikunnan tuotteita pääruokien rinnalle, voidaan saavuttaa kokonaisuus, joka vastaa proteiinikoostumukseltaankin yleisiä ravitsemussuosituksia.


    Ystävällisesti
    Marjaana Manninen
    opetusneuvos
    Opetushallitus

Skriv en idé