Gå till innehållet
  • Publicerad
    2.12.2018 
  • Idén förts vidare
    10.12.2018 
  • Idén har besvarats
    13.2.2019 
bio öljy

bioöljyä vientituoteksi

2.12.2018 kl 13.21 @pelihurja

suomi vois käyttää bio öljyä polttoaineina ja viedä sitä ulkomaille esim länsi eurooppaan ukrainaan israeliin ja yhdysvaltoihin ja bioöljy on ekologista  https://fi.wikipedia.org/wiki/Biodiesel


Idén kan inte understödas eftersom den har statusen "Idén har besvarats".

Tilläggsuppgifter

  • 6.12.2018

    se on ekologista

  • 8.12.2018

    vois olla taloudelle hyväksi ja sitä vois viedä turkkiin sekä afrikan maihin

  • 9.12.2018

    voitteko viedä tämän ideani ja walttikortti ideani eduskunnan käsittelyyn ps millon ideat käsitellään

  • Idén förts vidare 10.12.2018
    Valtiovarainministeriö / Katju Holkeri, Johanna Nurmi, Arja Terho
  • 11.1.2019

    Nuortenideat.fi-yhteyshenkilö: Pyydetty väliaikatietoja idean käsittelystä Katju Holkerilta, Johanna Nurmelta, ja Arja Terholta.

  • 11.1.2019

    Nuortenideat.fi-yhteyshenkilö: Idea ohjattu käsittelyyn valtionvarainministeriöltä työ- ja elinkeinoministeriöön yli-insinööri Jukka Saariselle ja erityisasiantuntija Harri Haavistolle. Vastausta pyydetty kuukauden kuluessa.

  • SVAR 13.2.2019

    "Ideahan on vallan mainio ja liikenteen päästöjen vähentäminen osana ilmastonmuutoksen hillintää on yksi keskeisistä tekijöistä.

    Itseasiassa Suomessa edistetään jo nyt liikenteen biopolttoaineita ja jatkossa tavoitteet tulevat nousemaan. Vuodesta 2008 asti on ollut voimassa ns. biopolttoaineiden jakeluvelvoitelaki, jolla isoja liikenteen polttoaineita jakelevia yhtiöitä velvoitetaan sekoittamaan biopolttoaineita fossiilisen bensiinin ja dieselin sekaan. Tänä vuonna kyseinen biopolttoaineiden jakeluvelvoite on 18 % ja tällä hetkellä eduskunnassa on lisäksi käsittelyssä lakimuutos, jolla tuo velvoite nostettaisiin asteittain 30 %:iin vuoteen 2029 mennessä. Biopolttoaineiden lisäksi liikenteen päästöjä tullaan vähentämään esimerkiksi sähköautoilla ja biokaasuautoilla sekä energiatehokkaammilla ajoneuvoilla. Pidemmällä tähtäimellä liikenteen tulisi olla tulevaisuudessa päästötöntä.

    Kotimaista biopolttoaineiden tuotantoa harjoittavat esimerkiksi yhtiöt Neste, UPM-Kymmene sekä St1. Neste onkin maailmanlaajuisesti suurin uusiutuvan dieselin tuottaja ja sillä on tuotantolaitokset Suomen lisäksi sekä Alankomaissa että Singaporessa. Nesteen uusiutuvaa dieseliä viedään esimerkiksi moneen eri Euroopan maahan sekä Yhdysvaltoihin. Myös UPM tuottaa uusiutuvaa dieseliä ja St1 puolestaan bioetanolia, jota sekoitetaan bensiinin sekaan.

    Ystävällisin terveisin,

    Harri Haavisto

    Erityisasiantuntija

    Työ- ja elinkeinoministeriö

    Energiaosasto, Uusiutuva energia"

    Haaviston mukaan idea ei siis johda uusiin toimenpiteisiin, sillä liikenteen biopolttoaineilla on jo olemassa ehdotetun kaltainen lainsäädäntö. 

Kommentarer (3)

Kommentera

Skriv en idé