Gå till innehållet
  • Publicerad
    11.1.2019 
  • Idén förts vidare
    24.1.2019 
  • Idén har besvarats
    15.3.2019 

Ilmainen joukkoliikenne ja päästötön suomi 2020-vuoteen mennessä

11.1.2019 kl 0.02 @osaulio

Hiilipäästötön suomi 2020  ilmastonmuutoksen hilltsemiseksi 


Idén kan inte understödas eftersom den har statusen "Idén har besvarats".

Tilläggsuppgifter

  • Idén förts vidare 24.1.2019

    Koko Suomi / Herttaliisa Tuure, Martti Rasa

  • 6.2.2019

    Viety eteenpäin: ympäristöministeriö

  • SVAR 15.3.2019

    Ilmaisen joukkoliikenteen ideaa on aika ajoin pohdittu keinona houkutella ihmisiä pois henkilöautoista julkisen liikenteen puolelle. Ideaa ei kuitenkaan ole lähdetty viemään eteenpäin. Syynä tähän on ollut se, että joukkoliikenteen lipun hinta on vain harvoin syynä siihen, että ihmiset eivät käytä joukkoliikennettä. Suurin yksittäinen syy käyttämättömyyteen on sen sijaan palvelun laatu. Jos bussit ja junat kulkevat vain harvoin, reitit eivät ole itselle sopivia ja/tai matkustusaika kasvaa kovin suureksi tai pitää sisällään paljon vaihtoja, ihmiset yleensä valitsevat henkilöauton joukkoliikenteen sijaan. Kun joukkoliikenteen lipputulot ovat yksi joukkoliikenteen kehittämiseen ja palveluiden parantamiseen liittyvä asia, ilmainen joukkoliikenne kääntyisi helposti itseään vastaan (saattaisi vaikeuttaa joukkoliikennepalveluiden parantamista ja näin ollen syödä joukkoliikenteen houkuttelevuutta).

    Liikenteen ilmastopoliittinen työryhmä (ILMO45) ehdotti ilmaisen joukkoliikenteen sijaan valtion liikenneinfrainvestointien suuntaamista entistä enemmän joukkoliikenne- ym. kestävän liikenteen hankkeisiin sekä palvelutason parantamista. Yhdessä mahdollisten alueellisten ruuhkamaksujen kanssa tämä auttaisi kasvattamaan joukkoliikenteen matkustajamääriä, lipputuloja ja palvelujen laatua. 

    Saara Jääskeläinen

    Liikenne- ja viestintäministeriö

Kommentarer (2)

Kommentera

Skriv en idé