KauKon V-päivä 2020: Toriparkki
Toriparkki, se erittäin pitkään kaupunkiamme puhututtanut parkkihalli. Miten tuollainen parkkihalli elävöittäisi ydinkeskustaa vain olemassaolollaan? Yksinkertaista, ei mitenkään.
Toriparkki ei tulisi myöskään olemaan ilmainen, edes silloin kun kaupunki maksaisi vain puolet toriparkin aiheuttamista kustannuksista. Tämä puolet olisi silti sievoinen summa. Tästä johtuukin se, että myös toriparkin mahdollisille käyttäjille hinnat olisivat varmasti kovia. Kuka tavallinen kansalainen haluaisi parkkeerata autonsa halliin, jossa pysäköintimaksu olisi kallis? Ostovoima Hämeenlinnassa EI yhtäkkiä vain lisäänny rakentamalla toriparkki, etenkin kun Tiiriö ja Goodman ovat vetovoimia ilmaisine parkkipaikkoineen. Ostovoimaa ei varmasti tämän kokoisessa kaupungissa riittäisi kaikille näille kolmelle. Mikä järki siis toriparkkia on rakentaa? Kaupunkikeskustaan tulisi miettiä jokin aivan toinen vetovoima.
Keskikaupungille mentäessä keskipäivällä arkena, saa siellä auton varmasti parkkiin. Goodmanin parkkihalli ja Kaivoparkki ovat aivan ydinkeskustan vieressä, lyhyen kävelymatkan päässä. Kaivoparkkiin on mietitty kolmatta kerrosta ja se olisi mielestämme kaikkein järkevin ratkaisu tämän pysäköintiongelman ratkomiseen.
Myöskin toriparkin pitkä rakennusaika ajaisi viimeisetkin ydinkeskustassa sijaitsevat liikkeet muuttamaan tai lopettamaan liiketoimintansa. Keskustan palautuminen edes nykyiselleen veisi varmasti huomattavan kauan aikaa.
Toriparkkiin suunnitellut rahat voisi käyttää paljon hyödyllisempiin kohteisiin kuten kouluihin, päiväkoteihin tai erilaisiin liikuntamahdollisuuksiin.
Hyvänä esimerkkinä toimiikin tuleva Kaurialan koulun uudisrakennus, jolle on jo kertaalleen hyväksytty 15 miljoonan rakennuskustannukset. Nyt niistä kuitenkin halutaan säästää vielä puolitoistamiljoonaa, ja koulusta tehdä liian pieni tulevaisuutta ajatellen.
Hämeenlinnassa ja etenkin keskustassa tulisi saada moni asia kuntoon ennen edes toriparkin miettimistä. Toki ensin myös keskustaan olisi hienoa päästä. Hämeenlinnan tämänhetkinen erittäin huono julkinen liikenne, kun sitä ei vain takaa.
Toriparkin rakentaminen ei siis yhtäkkiä elvytä kaupunkikeskustaa, vaan enemmänkin tärvelee koko alueen.
Tilläggsuppgifter
-
Idén förts vidare 19.2.2020
Hämeenlinnan kaupunki
-
SVAR 11.9.2020
Kaupungin valtuusto päätti kokouksessaan 7.9.2020 ettei toriparkin rakentamispäätökselle ole edellytyksiä, koska yksityisten toimijoiden sitoumuksia ei ole saatu ja, koska koronaviruksen vaikutus kaupungin talouteen ja yksityisten toimijoiden hankkeiden käynnistymiseen on jäänyt avoimeksi.
Täydennys 16.9.2020
Kaupungin arkkitehdin vastaus:
Keskustaa on tulevaisuudessa tarkoitus kehittää enemmän nykyisiä ja uusia asukkaita palvelevaksi kävely- ja pyöräilypainotteiseksi keskustaksi.
Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto päätti 7.9.2020 kokouksessaan, ettei toriparkin rakentamispäätökselle ole edellytyksiä.
Keskusta-alueen kaavoitushankkeiden velvoitepaikat osoitetaan toistaiseksi tonteille ja olemassa oleviin pysäköintilaitoksiin.
Kommentera