Move-mittaus pois kouluista
Move!-mittaus on valtakunnallinen 5.- ja 8.-luokkalaisille järjestettävä kuntotesti. Totuus kuitenkin on, että kyseinen testi suoritetaan koulussa koko luokan nähden, mikä on esimerkiksi nöyryyttänyt heikoimpia oppilaita ja antanut eväitä koulukiusaajille. On kovin kummallista, että matematiikan tai ruotsin kokeet tehdään omalla paikalla, ei toisten oppilaiden silmän alla. Move!-mittauksesta kertovalla verkkosivuilla viitataan myös siihen, että testi kannustaisi omasta fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen. Rakentavan kehuilla höystetyn palautteen saaminen voisi kannustaa huolehtimaan omasta kunnostaan, eivät surunaamat. Tämänkaltainen lannistava testi olisi hyvä unohtaa, sillä liikuntatunneilla järkevämpää kannustaa liikunnan iloon ja terveelliseen elämään tarkasti hoidetun arvostelun ja kilpailun sijaan.
- @moderaattori_pirjo modererade innehållet: Kommentointi suljettu roskapostituksen vuoksi Visa mer (1 kpl)
- @moderaattori_pirjo modererade innehållet: Organisaatio vaihdettu
Tilläggsuppgifter
-
Idén förts vidare 14.6.2020
Opetus- ja kulttuuriministeriö / Anssi Pirttijärvi
-
SVAR 16.6.2020
Saatu vastaus Opetushallitukselta
Move! -fyysisen toimintakyvyn mittaus-, palaute- ja seurantajärjestelmän
tausta ja tavoiteKouluikäisten liikuntaa ja fyysistä aktiivisuutta koskevassa tietopohjassa oli
Suomessa, ennen Move!-järjestelmää, objektiivisen mittauksen osalta suuria
puutteita. Vuonna 2008 valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaan liikunnan
seurantajärjestelmiä tuli kehittää niin, että ne kattavat myös lapset ja nuoret.
Move!-järjestelmä valmistettiin vuosina 2010-2012 Liikkuva koulu -hankkeen
yhteydessä. Move!-järjestelmän toteuttajana toimi käytännössä Jyväskylän
yliopiston Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnan monitieteinen
asiantuntijatyöryhmä.Valtionhallinnossa Move!-yhteistyötä on tehty aktiivisesti
opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen, sosiaali- ja terveysministeriön,
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Opettajien Ammattijärjestö OAJ:n
kesken. Move!-järjestelmän kivijalka on kansanterveydellinen näkökulma
toimintakyvyn määritelmästä: ”Elimistön toiminnallinen kyky selviytyä fyysistä
ponnistelua edellyttävistä tehtävistä ja sille asetetuista tavoitteista” (Rissanen
1999). Move! -mittaukset kattavat fyysisen toimintakyvyn kaikki osa-alueet
(kestävyys, voima, nopeus, liikkuvuus, tasapaino sekä motoriset perustaidot).
Move!-järjestelmä on kehitetty peruskouluun sopivaksi työkaluksi antamaan
objektiivista tietoa perusopetusikäisten lasten ja nuorten fyysisestä
toimintakyvystä.Move!-järjestelmän tavoitteena on, että perusopetuksen
koululiikunnan avulla pyritään tukemaan ennaltaehkäisevää
kouluterveydenhuoltoa 5. ja 8. -vuosiluokille määrättyjen laajojen
terveystarkastusten yhteydessä. Move! toteutuu parhaimmillaan peruskoulussa,
koska se tavoittaa koko ikäluokan. Lisäksi kouluissa on käytettävissä eri
asiantuntijatahoja, esimerkiksi kouluterveydenhuolto, opettajat, erityisen tuen
osaajat sekä liikuntaa opettavat opettajat. Käytännössä liikunnanopettajat
toteuttavat kouluissa fyysisen toimintakyvyn mittaukset liikuntatuntien aikana.
Koulut keräävät ja saattavat nämä tiedot osaksi asetuksessa säädettyjä laajoja
terveystarkastuksia.
Kannustamisen lähtökohta
Move!-palautejärjestelmän tarkoituksena on motivoida kaikkia oppilaita taito- ja
kuntotasosta riippumatta eli se perustuu yksilöllisen kehittymisen, ei
normatiivisen vertailun varaan. Järjestelmän tarkoituksena on kannustaa ja
ohjata oppilasta sekä koulussa tapahtuvaan että omatoimiseen fyysisestä
toimintakyvystä huolehtimiseen. Move!:ssa kaikki oppilaiden palautteisiin
liittyvät materiaalit on valmistettu oppilaiden kannustamisen ja motivoinnin
lähtökohdista: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/move-p...
Mittaamisen tuloksiin ei tule kiinnittää liiallista huomiota vaan tärkeää sen sijaan
on, että mittaustuloksia käytetään oppilaiden motivoimiseksi, vahvuuksien ja
parannettavien piirteiden osoittamiseksi, kehityksen seuraamiseksi ja oppilaiden
kaikenpuoliseksi ohjaamiseksi liikunnalliseen terveelliseen elämäntapaan.
Yleistä mittauksesta
Move!:ssa mitataan siis lasten ja nuorten fyysisen toimintakyvyn osa-alueita.
Move!-mittauksia voisi esimerkkinä verrata terveydenhuollossa tehtävään
verenpaineen mittaukseen. Siinä lääkäri mittaa asiakkaan verenpaineen ja sitten
yhdessä mietitään, olisiko tehtävissä jotakin, että asiakkaan terveydentila ja
hyvinvointi edistyisi.
Move! kannustaa perusopetuksen oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan
rohkeasti erilaisia liikuntatehtäviä sekä toimimaan yleensäkin elon matkalla
parhaansa yrittäen. Liikunnassa opitaan tekemällä ja laajalti fyysistä
toimintakykyä tarkastellen on kaikki liike hyvästä.
Keskeisintä Move!-järjestelmän kaikissa vuorovaikutustilanteissa on
perusopetuksen oppilaiden kannustaminen ja motivoiminen liikkumaan sekä
ylläpitämään ja kehittämään omaa toimintakykyään.
Lisätietoa Move!-järjestelmästä: https://www.oph.fi/fi/moveOpetushallitus
Johtaja Anni Miettunen
Opetusneuvos Matti Pietilä
Opetushallitus vastaa liikunnan opetuksen kansallisesta kehittämisestä. Palaute Opetushallitukselle: kirjaamo@oph.fi
Itse koin Move! Mittaukset todella nöyryyttävinä. En ole itse hyväntasoinen liikunassa mutta luokallani moni muu on. Tästä kyiseisestä mittauksesta minua nöyryytettiin ja kiusattiin.